TheDome

ANCIENT GREECE RELOADED

ΜΠΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΡΥΛΩΝ




Σωσιγενης ο Περιπατητικος



ΠΗΓΑΙΝΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΤΙΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΑΦΡΟΔΙΣΙΕΥΣ


Ο Σωσιγένης ο Περιπατητικός ήταν αρχαίος Έλληνας αστρονόμος και φιλόσοφος του 1ου αιώνα μ.Χ.

Υπήρξε φιλόσοφος και δάσκαλος του Αλέξανδρου του Αφροδισιέα. Ανήκε στους περιπατητικούς.

Περισσότερο σ΄ αυτόν αποδίδεται, ως έργο του, το "Περί των ανελιττουσών* σφαιρών" και λιγότερο στον συνώνυμό του τον Αλεξανδρέα.

Το Περί ανελιττουσών (= επανακυλιoμένων) σφαιρών αφορά τις κινήσεις των ουρανίων σφαιρών (σώμάτων) με αφορμή παρατηρήσεων στη δακτυλιοειδή έκλειψη του Ηλίου που συνέβη το 164, διατυπώνοντας την άποψη ότι αυτές δεν περιστρέφονται γύρω από κάποιο κέντρο αλλά μόνο από τον δικό της άξονα η κάθε μια. Των παραπάνω σώζονται αποσπάσματα.

Τον Σωσιγένη αναφέρει ο Σιμπλίκιος σε σχόλια επί του Αριστοτέλη "Περί Ουρανού" και που προφανώς επηρέασε τον Κοπέρνικο.


Πήγαινε: στην Αρχή της Σελίδας



Αλεξανδρος ο Αφροδισιευς


Ο Αλέξανδρος ο Αφροδισιεύς υπήρξε Έλληνας περιπατητικός φιλόσοφος του 3ου αιώνα (τέλη 2ου- μέσα 3ου αι. μ.Χ. ). Γεννήθηκε στην Αφροδισιάδα της Καρίας, και από εκεί πήρε το επώνυμό του.


Ιστορικό

Διδάχτηκε φιλοσοφία από τον Ερμίνο, Αριστοκλέα τον Μησσήνιο και τον Σωσιγένη. Ήτανε δε τόσο καλός μαθητής, που έγινε καλύτερος από όλους τους Αριστοτελικούς φιλοσόφους.

Απόκτησε τόσο στοιχειώδη μόρφωση, που καταλάβαινε τις λέξεις του Αριστοτέλη με μεγάλη ακρίβεια, και χρησιμοποιούσε μόνο αυτές χωρίς να τις συγχέει με άλλες άλλων νεώτερων φιλοσόφων.

Οι Έλληνες και οι Άραβες τον θαύμαζαν τόσο πολύ, που αντί για τον Αριστοτέλη, το όνομα του Αφροδισιέα επικαλούνταν ως μαρτυρία. Ακόμα και οι μεταγενέστεροι τον τιμούσαν πολύ, όπως φαίνεται από τον Πλωτίνο. Η μεγάλη πολυμάθεια τούτου του ανδρός τον κατέστησε καθηγητή, όχι στην Ρώμη, αλλά στην Αθήνα ,όπου δίδαξε αριστοτελική φιλοσοφία μεταξύ 191 και 211, αλλά και στην Αλεξάνδρεια.

Τον κάλεσαν οι Καίσαρες Σεπτίμιος Σεβήρος και Καρακάλλας, προς τους οποίους έγραψε το ευχαριστήριο βιβλίο περί Ειμαρμένης. Ο Αθήναιος αναφέρει ότι μετά τον θάνατο του Σεβήρου ζούσε ακόμα.


Συγγράμματα

Περί Ειμαρμένης και του εφ ημίν

Υπόμνημα εις το πρώτον των Πρωτέρων Αναλυτικών του Αριστοτέλους

Υπόμνημα εις τα Η' των Τροπικών

Υπομνήματα ή υποσημειώσεις, εις τον περί σοφικών Ελέγχων

Υπόμνημα εις τα ΙΒ' βιβλία των μετά τα Φυσικά

Υπόμνημα εις το περί Αισθημάτων

Υπόμνημα εις το Δ' βοβλίον των μετεώρων

Περί κράσεως σωμάτων

Περί ψυχής βιβλία Β'

Φυσικών Σχολίων, βιβλ. Δ

Προβλημάσων Φυσικών και Ιατρικών, βιβλία Β'

Περί Πυρετών προς Απολλώνιον Ιατρόν

Υπόμνημα, ήτοι σχόλια εις τα τρία βιβλία της Ρητορικής του Αριστοτέλους


Πήγαινε: στην Αρχή της Σελίδας



Πηγες

[1] "Wikipedia"

Irby-Massie G., Keyser P., Greek Science of the Hellenistic Era: A Sourcebook, pages 80–81. Routledge.

Zhmud L., Chernoglazov A., (translator), The Origin of the History of Science in Classical Antiquity, page 231. Walter de Gruyter.

Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Sosigenes". Encyclopædia Britannica (11th ed.). Cambridge University Press.

Παπαδής, Δημήτρης: «Η ενότητα και η πολλότητα της ψυχής κατά Αριστοτέλη, Αλέξανδρο Αφροδισιέα και Θωμά Ακινάτο». Φιλοσοφία 15-16 (1985-86), 298-315






Η εφαρμογη μας για το κινητο σου

Κατέβασε και εσύ την εφαρμογή μας για το κινητό σου "Ancient Greece Reloaded"